پنكه بدون پره و کاربرد آن

پنکه مه پاش شرکت سرمابان که به اون پنکه رطوبت ساز یا آب پاش هم گفته میشه، وسیله ای برای خنک کردن فضای بازه و با ریز کردن قطرات آب و پرتابش به محیط اطراف باعث خنکی هوا میشه که توی فصل گرم تابستون، شرایط نشستن و لذت بردن از فضای باز رو براتون مهیا می‌کنه

تا كنون چيزى در مورد يک جارو برقى معكوس كه جريان هوايى در حدود 55 مايل بر ساعت توليد مى‌كند شنيده ايد؟ اگر به يک وسيله‌ى سرمايشى مناسب نياز داريد اما به دليل داشتن فرزند كوچک يا هر شرايط خاص ديگر از پره‌هاى محكم و خطرناک پنكه‌هاى قديمى مى‌ترسيد و از طرفى هم به فكر زيبايى منازل و محل كار خود هستيد و يک وسيله‌ى كاملا مدرن و به روز مى‌خواهيد ، با ما همراه باشيد تا بتوانيم در اين مقاله شما را با وسيله‌اى عجيب ، متفاوت ، بى خطر و مدرن كه به پنكه بدون پره معروف است، آشنا كنيم و طرز كار عجيب اين وسيله را به همراه كاربردهاى خاصى كه دارد برايتان شرح دهيم.

پنكه بدون پره چيست؟

پنكه بدون پره كه به آن Bladeless Fan يا Air Multiplier هم مى‌گويند، يک فن مكانيكى است كه به عنوان يک وسيله سرمايشى مورد استفاده كاربران قرار مى‌گيرد. اين وسيله در اكتبر سال 2009 ميلادى توسط شركت مخترع بزرگى به نام جيمز دايسون اختراع شد كه در واقع در يک نگاه ، هيچ شباهتى به يک وسيله سرمايشى ندارد زيرا اين وسيله به صورت يک حلقه بزرگ پلاستيكى است كه بر روى يک پايه‌ى استوانه شكل و با عمق تنها چند سانتى متر قرار دارد.

همانطور كه از نام اين دستگاه مشخص است ، اين پنكه بر خلاف ظاهر ترسناک پنكه‌هاى ( مانند پنکه رومیزی ، پنکه مه پاش و …) ديگر فاقد پره است و ظاهر و عملكردى متفاوت نسبت به پنكه‌هاى قديمى دارد. اين وسيله در طرح‌ها ، اندازه‌ها و مدل‌هاى گوناگون با قابليت‌هاى خاص و متفاوت ارائه مى‌شود و مناسب براى تمامى افراد است حتى در محيط‌هاى گرم و مرطوب نيز مى‌تواند انتخاب مناسبى باشد.

اين پنكه به دليل ظاهر و طراحى خاصى كه دارد به پنكه Q نيز معروف است كه بسته به برند و مدل آن ممكن است يک سرى مشخصات و قابليت‌هاى ويژه داشته باشد.

 

پنكه بدون پره و مزاياى استفاده از آن:

اين وسيله نسبت به ساير انواع پنكه‌ها داراى مزاياى خاص و مهمى است كه به بررسى آن‌ها مى‌پردازيم.

  • بازده بيشتر:

اين پنكه نسبت به ساير انواع پنكه 15 برابر بيشتر بازده و كارايى دارد و ميزان هواى بيشترى را خنک مى‌كند در حقيقت با ايجاد دائمى جريان سيستم هواى غير سينوسى ، راندمان را بالا مى‌برد. علاوه بر اين ، هواى خروجى اين نوع پنكه بسيار يكنواخت تر و مطبوع تر از هواى چرخشى پنكه‌هاى قديمى است.

علت بازده بيشتر اين وسيله اين است كه داخل مجراى حلقه مانند اين پنكه به صورت منحنى شكل تعبيه شده و هنگامى كه هوا در حال خارج شدن است ، به سطح منحنى مى‌چسبد كه نشان دهنده اين است كه هوا در داخل حلقه بر اساس اصل جريان سيالات مكيده مى‌شود.

اين جريان در پشت حلقه ايجاد مى‌گردد و به راحتى در بخش طولى آن نيز كشيده مى‌شود. از طرفى حركت مولكول‌هاى هوا نيز به اين فرايند كمک مى‌كنند و آن را افزايش مى‌دهند.

  • بى سر و صدا:

اين وسيله به دليل طراحى خاص و فاقد پره بودن ، بسيار كم سر و صدا است و آرامش شما را بر هم نمى‌زند به همين دليل كاملا مناسب براى اتاق خواب بوده و هيچ مزاحمتى براى شما ايجاد نمى‌كند.

  • ايمنى بيشتر:

اين سيستم سرمايشى به دليل اينكه پره‌اى ندارد تا با سرعت زياد به دوران در بيايد و با چرخش خود ، هوا را به گردش در بياورد پس سبب ايجاد خسارات و زيان‌هاى جانى و مالى نمى‌شود و ديگر نيازى نيست نگران كودكان و اتفاقات نا گوار باشيد. اين وسيله از هر نظر كاملا ايمن بوده و مناسب اتاق كودكان نيز است.

 

  • ظاهرى شيک و مدرن:

همان گونه كه گفته شد ، اين وسيله مدرن تر از انواع قبلى آن است و هماهنگى و تناسب بيشترى با دكوراسيون‌هاى امروزى داشته و فضاى كمترى هم اشغال مى‌كند.

از طرفى هم به دليل داشتن طرح‌هاى متفاوت ، به راحتى با سليقه‌ى همه افراد سازگار مى‌شود.

  • تميز كردن آسان:

اين وسيله به دليل ساختار ظاهرى ساده‌اى كه دارد نياز به جدا سازى قطعات نداشته و به راحتى قابل تميز كردن مى‌باشد.

  • وزن كم:

اين وسيله بر خلاف انواع ديگر آن ، بسيار سبک ، قابل حمل و قابل استفاده در هر محيطى است.

  • تنظيم آسان:

سيستم اين وسيله به گونه‌اى طراحى شده كه به راحتى قابليت چرخش به طرفين چپ و راست را دارد و از طرفى هم مى‌توان به سادگى زاويه‌ى وزش آن را تنظيم نمود.

 

  • شدت باد:

لازم به ذكر است اين وسيله داراى تنظيماتى خاص است تا بتوان شدت باد خروجى را كنترل كرده و يا تغيير داد.

  • تصفيه هوا:

هواى اطراف ما پر از گرد و خاك و ذرات معلق است كه به ما آسيب مى‌رساند. طراحى اين وسيله به گونه‌اى است كه علاوه بر خنك كردن هوا ، مى‌تواند هوا را عارى از هر گونه ويروس ، باكترى و غبار كند بنابراين اين وسيله نوعى دستگاه تهويه هوا نيز است.

اگر روزانه به مدت 12 ساعت از اين دستاگه استفاده كنيد ، پس از يك سال بايد جهت تعويض فيلتر آن اقدام كنيد. با توجه به گزارشات ، 95/99 درصد از ذرات معلق هوا با اين دستگاه نابود خواهد شد.

نحوه كاركرد پنكه بدون پره:

عملكرد پنكه بدون پره با انواع قديمى آن تفاوت زيادى دارد. در داخل پنكه‌هاى قديمى يک موتور تعبيه شده بود كه با روشن كردن آن ، پره‌ها به چرخش در مى‌آمدند و با جابه‌جا كردن هوا سبب خنک شدن هوا مى‌شدند اما نحوه كار اين وسيله متفاوت تر است.

اين وسيله به كمک قوانين علمى و فيزيكى كار مى‌كند. در پايه‌ى آن يک موتور الكتريكى بدون برس و تعدادى پره‌ى همسان وجود دارد كه با به چرخش در آوردن اين پره‌ها ، هوا را به داخل مى‌كشد. هواى عبورى از كانالى كه در پايه وجود دارد ، از يک مسيرمنحنى شكل عبور مى‌كند و از شكاف‌هاى ريز اطراف قاب فن ، خارج مى‌شود.

در ابتدا اين وسيله صداى بسيارى داشت اما با ايجاد تعدادى سوراخ كوچک در قسمت بدنه و پايه‌ى آن ، اين صدا كاهش پيدا كرده و از بين رفت و در واقع عملكردى شبيه به صدا خفه كن ايجاد كرد. اين سوراخ‌هاى هلمهولتز عملكردى شبيه به اثر گوش ماهى دارد كه با نزديک كردن آن به گوش سبب مى‌شود صداى دريا را بشنويد.

در پايه‌ ، عبور هوا به صورت گسترده تر است ولى در نزديكى حلقه به شكل فشرده تر مى‌شود و در نتيجه شتاب بيشتر مى‌شود.

 

كلام آخر:

پنكه بدون پره به دليل ويژگى‌هاى خاصى كه دارد طرفداران زيادى هم پيدا كرده است. باد ملايم و مستقيم اين وسيله باعث آزار و بدن درد شما نمى‌شود. توليد هوايى مطبوع و بدون نويز حاصل تكنولوژى اين وسيله است و شما مى‌توانيد به شكلى ايمن از آن استفاده كرده و لذت ببريد. اگر به هوايى مطبوع ، امن و بى صدا نياز داريد و مى‌خواهيد با اين تكنولوژى خاص سبب شگفنى اطرافيان شويد ، با ما در ارتباط باشيد.

مدیر سایت
ارسال دیدگاه