پنکه مه پاش چیست و عملکرد آن چگونه است؟

پنکه مه پاش چیست؟

به طور قطع در فصل تابستان با پنکه مه پاش در جلوی درب مغازه های اغذیه فروشی، نقاط مختلف تفریحی و دیگر مغازه ها روبرو شده اید. یقینا با نشستن در کنار این نوع پنکه ها متوجه احساس خنکی و تازگی هوایی که به اطراف پخش می کنند شده اید.

مطمئنا استفاده از این نوع پنکه مختص مغازه ها نیست.

شما میتوانید برای داشتن احساس خوب و هوای خنکی که این نوع پنکه ها به محیط اطراف خود می بخشند در ویلا، باغ و یا بالکن منزل خود نیز از این نوع پنکه بهره ببرید و هوای مطبوع بهاری را در وسط تابستان های گرم به اعضای خانواده خود هدیه دهید.

زمانی که هوا به شدت گرم می شود تهویه مطبوع قدرت کافی را برای خنک کردن محیط ندارد. یک پنکه مه پاش در چنین مواقعی می تواند بسیار کارساز بوده و نجات بخش باشد.

در این نوع پنکه ها از آب تبخیر شده برای خنک کردن و تعادل بخشیدن به دمای اطراف استفاده می شود.

به این نوع پنکه ها، پنکه آبی یا پنکه رطوبت ساز نیز گفته می شود. این نوع پنکه در سال های اخیر وارد بازار شده و یکی از جدیدترین وسایل تولید شده برای خنک کردن هواست. لازم به ذکر است که این نوع پنکه بیشتر برای فضاهای باز مورد استفاده قرار میگیرد.

این دستگاه با ایجاد مه بسیار لطیف در اطراف هوا را خنک کرده و به هیچ وجه احساس خیس شدن به افراد در پیرامون خود نخواهد داد. مه ایجاد شده با برخورد به سطوح گرم، گرمای آنها را از جذب و خود تبخیر می شود و هوا را خنک میکند.

انواع مدل های پنکه مه پاش

پنکه های مه پاش در انواع گوناگون تولید شده اند تا بسته به نیاز محیط مورد استفاده قرار بگیرند.

  • پنکه های مه پاش دیواری
  • پنکه های مه پاش ایستاده
  • پنکه های مه پاش مخزن دار
  • پنکه های مه پاش خانگی
  • پنکه های مه پاش صنعتی

پنکه های مه پاش دیواری

این نوع پنکه بهترین گزینه برای مکان هایی است که فضای کم و محدودی دارند. بنابراین برای اینکه پنکه جای زیادی را اشغال نکند آن را به دیوار نصب می کنند. فقط لازم است پنکه به یک شیر آب متصل شود تا به راحتی هوای محیط اطراف خود را به بهترین شکل خنک و مطبوع کند.

پنکه های مه پاش ایستاده

این نوع پنکه بیشترین کاربرد را در فضاهای باز دارد. در نظر داشته باشید از هر دو نوع پنکه مه پاش دیواری و ایستاده در محیط منزل نیز میتوان استفاده کرد.

پنکه های مه پاش ایستاده را میتوان در ارتفاع دلخواه تنظیم کرد و هر گاه مایل بودید ارتفاع پنکه را تغییر دهید. در صنعت نیز این نوع پنکه کاربرد دارد. با این تفاوت که در ابعاد بزرگتر تولید می شوند تا بسته به محیطی که در آن نصب می شوند هوای اطراف را خنک و دلچسب کنند.

فن های صنعتی گذشته از ابعاد، توان و قدرت خنک کنندگی بیشتری دارند تا بتوانند با توجه به محیط های بزرگی که در آنجا مورد استفاده قرار میگیرند کارایی خوبی داشته باشند.

پنکه های صنعتی از نوع دیواری نیز وجود دارند. سالن های بزرگ، تالارها، کافی شاپ ها و رستوران ها از مکان هایی هستند که از این نوع پنکه ها بیشترین بهره را می برند.

در هر دو محیط سرباز و سرپوشیده میتوان از پنکه مه پاش ایستاده و دیواری استفاده کرد.

نحوه عملکرد پنکه های مه پاش چگونه است؟

همان گونه که از نام پنکه مه پاش مشخص است برای ایجاد رطوبت می بایست یک منبع آب در مجاورت این نوع وسیله سرمایشی وجود داشته باشد.

در برخی از پنکه های مه پاش مخزن آبی در قسمت پایین پنکه قرار میدهند تا آب لازم دستگاه را تامین کند.

معمولا این مخزن قابلیت جداسازی و پرکردن دارند تا استفاده از آن برای کاربر آسان گردد. برخی از پنکه ها نیز به طور مستقیم به لوله آب متصل می شوند تا از این طریق آب مورد نیاز برای ساخت مه را برای خنک کردن محیط تامین کنند.

پنکه های مه پاش بسته به نوع آنها دارای پمپ فشار قوی یا متوسط هستند تا آب را با فشار مورد نیاز به پروانه های پنکه منتقل کنند. سپس از طریق شیارهای نازک و کوچکی که در اطراف پروانه ها وجود دارد آب به مه تبدیل شده و محیط را خنک کند.

تعداد دهانه هایی که آب را به پروانه ها می رسانند بسته به بزرگی و کوچکی پنکه متغیر خواهد بود. مصرف برق این دستگاه بالا نیست و کاملا مقرون به صرفه است.

مزیت های فن مه پاش

  • بهترین انتخاب برای خنک کردن فضای باز
  • عدم انتقال باکتری ها و بیماری
  • از بین برنده گرد و خاک
  • جابجایی و حمل آسان
  • بی صدا
  • تامین رطوبت محیط
  • مناسب برای کاربردهای کشاورزی
  • هزینه کم راه اندازی، نصب و نگهداری
  • کم شدن بوی نامطبوع اطراف
  • قابلیت کاهش دمای محیط از 10 تا الی 15 درجه
  • کم مصرف بودن نسبت به انواع کولرهای موجود

معایب فن های مه پاش

به طور قطع اگر محیط بزرگی در اختیار دارید باید از پنکه مه پاش در سایز بزرگ که مجهز به پمپ های قوی هستند استفاده کنید که این مستلزم پرداخت هزینه بیشتر خواهد بود.

پنکه های مه پاش مناسب محیط های شرجی نیست. به دلیل آنکه در چنین آب و هوایی تبخیر آب به سختی انجام می شود. بنابراین هوای محیط خنک نخواهد شد.

مدیر سایت
ارسال دیدگاه