دستگاه رطوبت ساز

پنکه مه پاش شرکت سرمابان که به اون پنکه رطوبت ساز یا آب پاش هم گفته میشه، وسیله ای برای خنک کردن فضای بازه و با ریز کردن قطرات آب و پرتابش به محیط اطراف باعث خنکی هوا میشه که توی فصل گرم تابستون، شرایط نشستن و لذت بردن از فضای باز رو براتون مهیا می‌کنه

وجود پنکه رطوبت ساز در گلخانه یا مه پاش سقفی و میزان رطوبت در این محیط، از موارد بسیار پر اهمیت در گلخانه ها می باشد. از مهمترین پارامترهای محیطی که در گلخانه ها می بایست تحت کنترل باشد میزان دمای محیط و حفظ رطوبت لازمه ی محصول کشت شده است. دستگاه رطوبت ساز این کار را برای شما آسان می کند.

به وسیله ی این دستگاه به راحتی می توان شرایط رطوبت محیطی را تحت نظارت و کنترل داشت طوری که رطوبت در فضای گلخانه قابل تنظیم با شرایط مورد نیاز گیاه و محصول می باشد.
سالن های پرورش قارچ و دامپروری نیز می توانند از این دستگاه بهره لازم را ببرند و این دستگاه تنها منحصر گلخانه ها تولید نشده پس قابلیت استفاده برای گلخانه ها، دامپروری ها، مرغداری و جوجه کشی، پرورش قارچ را دارا می باشد.

مشخصات دستگاه رطوبت ساز

دستگاه رطوبت ساز با بدنه از ورق فولادی گالوانیزه که به دو صورت ساده و مشبک می باشد و کانال خروجی هوا عایق با پلیمر مخصوص ضد رطوبت می باشد که می توان از آن در سالن های فوق بهره برد. گروه صنعتی تیداپارس در زمینه تولید این دستگاه خود کفا بوده و علاوه بر پاسخگویی نیاز داخلی در زمینه ی صادرات به کشورهای متقاضی را برعهده دارد.

پنکه مه پاش شرکت سرمابان که به اون پنکه رطوبت ساز یا آب پاش هم گفته میشه، وسیله ای برای خنک کردن فضای بازه و با ریز کردن قطرات آب و پرتابش به محیط اطراف باعث خنکی هوا میشه که توی فصل گرم تابستون، شرایط نشستن و لذت بردن از فضای باز رو براتون مهیا می‌کنه

کاربرد دستگاه رطوبت ساز

 خنک نگه داشتن محیط:

دستگاه رطوبت ساز باعث میشود با توجه به رطوبتی که تولید میکند . دمای محیط را تا حدودی کاهش بدهد .

•    ایجاد و حفظ رطوبت:

این دستگاه با ایجاد و تنظیم رطوبت در گلخانه ها در زمان جوانه زنی گیاهان و همچنین سالن های پرورش قارچ و دامپروری ها و رشد جوجه که به دمای بالاتر از 60 درجه احتیاج دارند.

•    کنترل آفات:

دستگاه رطوبت ساز با تنظیم دما و رطوبت از ایجاد آفت جلوگیری می کند و برای ضد عفونی در انبارها و سیلوها به کار می رود.

•    کنترل گرد و غبار و بوی بد:

در روند ایجاد و حفظ رطوبت با پخش شدن ذرات آب در هوا، ذرات معلق در هوا که شامل گرد و خاک و بوی بد می باشد در ذرات آب حل شده و در هنگام تسویه از فضا خارج می شوند.

•    سم پاشی و کود دهی:

به دلیل وجود پروانه آلومینیومی که در این دستگاه تعبیه شده قادر است انواع سم و کودهای محلول در آب را بخ صورت اسپری پخش نماید.
کاربردهای دستگاه رطوبت ساز برای گلخانه های محصولات غذایی و گیاهان زینتی و آپارتمانی، سالن های پرورش قارچ، دامپروری و جوجه کشی به کار می رود.

نحوه عملکرد 

این دستگاه براساس تولید ذرات ریز آب و پخش آن در فضا به صورت یکنواخت موجب رطوبت محیط می گردد. ذرات رطوبت ساز به دلیل سبکی زیاد و کم حجم بودن در برابر سنگینی هوا به صورت معلق درآمده و با جذب گرمای هوا تبخیر شده و موجب خنک نگه داشتن محیط و حفظ رطوبت می گردد.

تأثیر رطوبت بر روی گیاهان

رطوبت نسبی مقدار بخار آب موجود در هوا نسبت به حداکثر مقدار بخار آب است که هوا می تواند در دمای مشخصی نگه دارد. اگر میزان رطوبت نسبی ۷۵ درصد در ۳۰ درجه سانتیگراد باشد، این بدان معنی است که هر کیلوگرم هوا در فضای مربوطه حاوی ۷۵ درصد حداکثر مقدار آبی است که می تواند برای دمای داده شده نگه دارد. دو عمل اصلی فتوسنتز و نفس کشیدن در رشد گیاهان تاثیرگذار می باشند. عمل فتوسنتز در گیاه باعث به وجود آمدن مواد آلی جهت تغذیه گیاه و نفس کشیدن یا تامین اکسیژن به منظور تجزیه مواد آلی می باشد که این امر رشد و نمو گیاه را به دنبال خواهد داشت.

در گیاه تامین اکسیژن از طریق روزنه و یا عدسک انجام می شود. هر چقدر میزان اکسیژن دریافتی بیشتر باشد سوخت و ساز و در نهایت رشد گیاه بهتر انجام می شود؛ زیرا سطح رطوبت نسبی بر زمان و چگونگی باز شدن روزنه و در نتیجه دریافت اکسیژن بیشتر تأثیر گذار می باشد. لذا توجه به تامین رطوبت از مباحث اصلی پرورش گیاهان می باشد که توسط دستگاه های رطوبت ساز گلخانه ای تامین می گردد. هم چنین وجود این دستگاه در محیط گلخانه به همراه فن های اگزاست گلخانه ای باعث گردش هوا و تامین هوادهی می گردد. فن اگزاست دی اکسیدکربن اضافه را از محیط خارج و هوای تازه را به سالن وارد می کند.

نتیجه گیری :

دستگاه رطوبت ساز گلخانه ای برای استفاده در گلخانه ها میباشد جهت تنظیم میزان رطوبت و دما درکل وسیله ای بسیار کارآمد و برای هر گلخانه ای لازم میباشد .

مدیر سایت
ارسال دیدگاه