کدام پنکه گلخانه مناسب است؟

اهمیت استفاده از پنکه گلخانه ای

بسیاری از افراد فکر می کنند همین که برای گلخانه دریچه نصب کنند، مراقبت لازم در جهت تهویه مناسب گلخانه انجام شده است. این یک تفکر اشتباه است! انواع مختلفی از پنکه گلخانه ای (که هر یک با یک هدف تخصصی به کار می رود) وجود دارد که باید برای به دست آوردن یک گلخانه با کارکرد عالی مورد استفاده قرار دهید.

با این وجود، دریچه ها نقش بسیار مهمی در زمینه به جریان در آوردن آب و هوای گلخانه ایفا می کنند. اما اگر شما می خواهید که دما و رطوبت مناسب و یکسان را در تمام سال حفظ کنید، احتمالا دریچه ها به تنهایی نمی توانند این عملکرد را داشته باشند. بنابراین، اجازه دهید که در این مقاله شما را با انواع مختلف پنکه گلخانه ای که برای نیاز های خاص گلخانه به کار می رود آشنا کنیم.

چرا به پنکه گلخانه ای نیاز دارید؟

انواع گردش هواکش گلخانه ای و کارکرد آن از یکدیگر بسیار متفاوت است. در واقع، کارکرد پنکه گلخانه به این صورت است که به شما کمک می کند لایه بندی هوا را از بین ببرید. همانطور که می دانید، هوای گرم تمایل دارد که به بالا برود. در این شرایط احتمالا همانطور که انتظار می رود، هوای گرم در بالای گلخانه شما گیر می کند. در حالی که هوای خنک تر در پایین می ماند و این لایه ها به صورت راکد و طبقاتی می مانند. این شرایط یکسان است مگر اینکه شما از فن گلخانه ای برای تغییر وضعیت استفاده کنید.

عملکرد پنکه گلخانه به این صورت است که علاوه بر تنظیم دما، گیاهان موجود در گلخانه نیز از گردش هوای خوبی بهره مند می شوند. به این دلیل که گردش هوای مناسب، عمل فتوسنتز را تسریع می کند. در ادامه، هوای تازه ای که در گلخانه شما حرکت می کند و دی اکسید کربن مورد نیاز را برای گیاهان به ارمغان می آورد. به این معنی که شما باید دریچه ها و فن های خود را طوری تنظیم کنید که همه گیاهان جریان هوای خوبی داشته باشند و دی اکسید کربن موجود را دریافت کنند.

پنکه مه پاش گلخانه

نسیم های گاه به گاه پنکه مه پاش گلخانه ای به رشد قوی و محکم گیاهان کمک می کند. تهویه خوب گلخانه و جریان هوا حتی در گرده افشانی گیاهان نیز تاثیر می گذارد. در واقع، انتخاب نوع مناسبی از پنکه گلخانه ای نقش مهمی در بهبود گرده افشانی گل ها دارد. همه انواع فن های گلخانه ای بر مسائل زیر تاثیر می گذارند و موجب بهتر شدن آن ها می شوند:

  • دمای هوا
  • سطح رطوبت
  • سطح تراکم سطحی
  • غلظت گاز (کمک به گیاهان برای تغذیه از CO2)
  • سطح گرد و غبار، پاتوژن و آفات
  • سختی گیاه

انواع پنکه گلخانه ای

  1. فن های اگزوز گلخانه ای-اگزوز فن

شاید محبوب ترین نوع پنکه گلخانه ای، اگزوز فن ها باشند که با ایجاد اختلاف فشار بین داخل گلخانه و دنیای بیرون کار می کنند. در واقع، هواکش های اگزوز به تنهایی کار نمی کنند، بلکه آن ها به همراه دریچه هایی که در طرف مقابل گلخانه قرار گرفته اند، جریان هوا را تغییر می دهند. به این ترتیب، در حالی که هوای گرم از طریق فن اگزوز از گلخانه خارج می شود، فشار منفی داخل گلخانه، هوای جدید را از طریق دریچه های سمت مخالف سازه به داخل می کشد.

اگزوز فن نقش فوق العاده ای در کاهش رطوبت ایفا می کند. پنکه اگزوز در واقع شبیه به یک جعبه فلزی بزرگ با لب های بیرونی و یک فن در داخل است. اگزوز فن های با کیفیت دارای کنترل کننده سرعت هستند، با این هدف که شما بتوانید آب و هوا را به اندازه نیاز گلخانه تنظیم کنید.

  1. فن گلخانه ای با انرژی خورشیدی

درست مانند هر وسیله دیگری که از انرژی خورشیدی استفاده می کند، فن خورشیدی نیز در طول روز انرژی مورد نیاز خود را از خورشید برداشت می کند. تقریبا هر نوع پنکه گلخانه را می توان به یک پنل فتوولتائیک وصل کرد تا به یک فن با انرژی خورشیدی تبدیل شود. همچنین بسیاری از فن های اگزوز گلخانه ای نیز وجود دارد که با اتصال برق خورشیدی به بازار عرضه می شوند.

پنکه گلخانه ای

ویژگی های فن گردش گلخانه ای پنکه گردش

پنکه گلخانه گردشی به آن دسته از بادبزن های بزرگ و فلزی گفته می شود که احتمالا به دیدن آن ها در گلخانه های تجاری عادت دارید. پنکه گردشی را می توان روی تیر های سقفی، پایه های قاب و حتی روی زمین نصب کرد. با این وجود که فن های گردشی در اندازه های بسیار متفاوتی در بازار موجود است و معمولا دارای تنظیم کننده سرعت هستند، به اندازه اگزوز فن ها چابک نیستند.

فن های گردشی نوعی از پنکه گلخانه ای هستند که فقط باد می زنند. اما مزیت فن گردشی این است که می تواند الگوی جریان هوای انعطاف پذیر تری نسبت به باد های متقاطع مانند فن اگزوز ارائه کند. این بدان معنا است که شما می توانید یک فن گردشی را در نقطه ای از گلخانه خود قرار دهید که بسیار گرم، خیلی سرد یا خیلی مرطوب است. این نوع پنکه گلخانه ای برای جابجایی هوا در گوشه های با دسترسی مشکل و شکستن لایه بندی هوا مناسب هستند.

اگر قصد دارید که فن گردشی را به همراه اگزوز فن به کار ببرید باید مراقبت های خاصی را به عمل بیاورید. فن های گردشی می توانند باد متقاطع خروجی اگزوز و همچنین جریان هوای طبیعی از پنجره ها و دریچه های گلخانه را مختل کنند. به این ترتیب، بهترین نحوه قرار گیری فن های سیرکولاسیون به صورت زیگزاگ است. اگر هوای کف گلخانه شما راکد و یا خیس است، در این شرایط شما به یک پنکه کفی گردشی نیاز دارید.

خنک کننده تبخیری فن، پد گلخانه و فن جت

خنک کننده تبخیری از گرمای موجود در هوا برای تبخیر آب استفاده می کند و در نهایت گلخانه را خنک می کند. از طریق تبخیر، هوای گرم به نسیم خنکی برای گلخانه شما تبدیل می شود! ترکیب کردن فن و پد رایج ترین سیستم خنک کننده تبخیری است. در واقع، فن ها هوا را از طریق پد های مرطوب که طول یک دیواره انتهایی یا کناری را گسترش می دهند، می کشند. با تبخیر آب در اثر هوای گرم، هوای خنک به داخل گلخانه وارد می شود.

پنکه گلخانه ای تبخیری درست مانند روشی که بدن انسان با عرق کردن خنک می شود عمل می کند. سیستم های خنک کننده تبخیری دما را کاهش و رطوبت گلخانه را افزایش می دهند، بنابراین بهتر است در آب و هوای گرم و خشک مورد استفاده قرار گیرند. برخی از گلخانه داران حتی از یک میستر برای پرتاب آب به داخل واحد ورودی فن استفاده می کنند تا کارایی را افزایش دهند. کولر های تبخیری بسیار قدرتمند، از نظر زیست محیطی کارآمد و نسبتا مقرون به صرفه هستند.

جت فن گلخانه ای نباید با «توربوفن» که گاهی اوقات به همین نام نیز خوانده می شود و فن هواپیما اشتباه گرفته شود. یک فن جت می تواند برای کنترل جریان هوا، رطوبت زدایی و حتی گرمایش مورد استفاده قرار گیرد. فن جت از یک شاتر موتوری، فن های اگزوز و لوله هایی طراحی شده مخصوص برای تنظیم جریان هوا استفاده می کند. فن جت جریان هوای پیوسته و یکنواختی را فراهم می کند.

پنکه گلخانه جت در واقع سیستم پیچیده ای است که بسیاری از تولید کنندگان گلخانه ای از آن استفاده نمی کنند، اما می تواند برای گلخانه های بزرگتر بسیار مفید باشد.

 

 

 

مدیر سایت
ارسال دیدگاه